Ahrend, firma handelend in kantoorbenodigdheden en kantoormeubilair. Het familiebedrijf de Weduwe J. Ahrend en zoon werd opgericht door Jacobus Ahrend in 1896 en verkocht tekentafels, kantoorbenodigdheden en instrumenten per postorder, zodat de catalogi van oudsher veel aandacht kregen. Tevens was het bedrijf marktleider op het gebied van de reprografie; hij leverde lichtdrukken aan architecten. Ahrend begon ook een boekhandel, een drukkerij (Ahrend-Globe) en een uitgeverij (Kosmos). Ahrend-Globe specialiseerde zich in kaartsystemen.
Ahrend ging in de jaren dertig kantoormeubelen verkopen zoals de Doe Meerstoel uit het buitenland en meubels, rekken en kasten van de bedrijven Oda en De Cirkel. In die laatste twee fabrieken had Ahrend financiële belangen en de samenwerking resulteerde in 1967 in een fusie tot de Ahrend Groep NV. Toen was de meubelproductie de kernactiviteit van het bedrijf geworden met een structurele aandacht voor vormgeving. Friso Kramer ontwierp onder andere de bekend geworden Revoltstoel, een tekentafel, de systemen Facet en Mehes en schoolmeubilair. Wim Rietveld was ook enige tijd verbonden aan De Cirkel als ontwerper. In 1971 werd Kramer art director en ontstond er een designteam met Henk Verkerke, Wijtse Rodenburg en Bas Pruyser.
Op grafisch gebied werkte André Vlaanderen in de jaren twintig voor Ahrend en ontstond er na de Tweede Wereldoorlog een studio waar A. Bogers, Cor Walstra en Ben Bos werkzaam waren alsmede freelancers als Gerard Wernars, Charles Jongejans en andere GKf-leden.
Deze biografie is afkomstig uit het boek ‘Visies op vormgeving, het Nederlandse ontwerpen in teksten deel 2: 1940-2000′ (2008) van Frederike Huygen. Voor deze biografie is gebruik gemaakt van de volgende bron:
– Wit, D. de ’60 + 40 is waarschijnlijk honderd. Ahrend, passers, pennen, potloden en projecten’, Zwolle 1996.