Philips

Concern dat gloeilampen, huishoudelijke apparatuur, geluidsapparatuur, medische apparatuur en andere elektrische en elektronische apparaten produceert. In de jaren vijftig was er een groep industrieel vormgevers verbonden aan de apparatenfabriek die zich bezighield met ‘het maken van vorm- en kleurvoorstellen’ voor radio, televisie en kleine huishoudelijke apparaten. Een andere afdeling vormgeving hield zich bezig met het geven van advies aan anderen die daarom vroegen. In een artikel uit 1958 in het blad Economische voorlichting stelde het bedrijf dat de producten ontstonden uit een nauwe samenwerking tussen wetenschap, techniek en vormgeving en dat het stadium waarin de ontwerpers bij het product betrokken werden verschillend was, al naar gelang de aard van het product. De commercieel deskundige was echter uiteindelijk ‘degene, die het totaal ontwerp aanvaardt of verwerpt of verzoekt om detailwijzigingen’ [nr. 3, p. 17] Louis Kalff was er art director.
Philips nam in de jaren zestig veel bestaande bedrijven over zoals Van der Heem, Indola en Rudolf Blik. Onder de opvolger van Kalff, Rein Veersema, groeide de ontwerpafdeling. Daar werkten onder anderen: Joop van Osnabrugge en Frans van der Put, terwijl er in Den Haag ook een ontwerpbureau bestond voor de submerken van de overgenomen fabrieken waar Joop Istha werkte. Toen Veersema vertrok omdat hij een andere opvatting had over industriële vormgeving in het bedrijf dan de Raad van Bestuur (in 1964) werd Frans van der Put interim manager van het Corporate Industrial Design Centre (CIDC) zoals de afdeling inmiddels was gaan heten. De Noor Knut Yran kreeg hiervan de leiding in 1966. Van der Put memoreerde in Product van mei 2005 dat Philips een internationale figuur wilde. Yran noemde hij dictatoriaal en charismatisch. Die werd opgevolgd door Bob Blaich en sinds 1991 zwaait Stefano Marzano de scepter. In 1994 resulteerde dat in een serie opvallende huishoudelijke apparaten in samenwerking met het Italiaanse bedrijf Alessi en zeven jaar later werd het koffieapparaat Senseo, een ontwerp van WAACS Design, een enorme hit. Eind jaren negentig ontwierp Fred Smeijers op verzoek van Dingeman Kuilman de belettering en lettertypen voor de Philipsapparaten.

 


Deze biografie is afkomstig uit het boek ‘Visies op vormgeving, het Nederlandse ontwerpen in teksten deel 2: 1940-2000’ (2008) van Frederike Huygen. Voor deze biografie is gebruik gemaakt van de volgende bronnen:
– an. ‘Industriële vormgeving in de praktijk. Het woord is aan: Philips, Eindhoven’, Economische Voorlichting 52 (1958) 3, pp. 16-17.
– Vreeburg, G. ‘Interview met Joop Istha’, 5 september 1986.
– Huygen, F. ‘Design bij Philips: product, strategie en identiteit’, in: Krol, A., Rijk, T. de (red), Jaarboek Nederlandse vormgeving 03/04, Rotterdam 2004, pp. 50-61.
– Eger, A.O. ‘Jan Lucassen’, Product (2005) nov., pp. 12-14.