Niels Greif

Niels Greif (1947) is in 1970 direct na zijn afstuderen aan de Gerrit Rietveld Academie te Amsterdam in dienst getreden als industrieel ontwerper bij de Nederlandse Spoorwegen te Utrecht en tot de privatisering in 1996 werkzaam geweest in verschillende design functies: senior designer, projectleider Design, hoofd 3D NS Design. Hij was betrokken bij het design van in- en exterieuren van alle reizigers materieelprojecten tot 2013, zowel nieuwbouw als renovatie van stoptrein-, Intercity- en hoge snelheidsmaterieel. Inclusief ‘specials’ zoals de Mendinitrein en renovatie NS20 Kameel. Van 1991 tot 1993 was hij gestationeerd als projectleider Design bij Wagonfabrik Talbot/Bombardier te Aken als projectleider design van DD/IRM VIRM: nieuwe generatie dubbeldeks Intercity reizigersmaterieel. Projectleider design van Thalys interieur en FYRA in samenwerking met buitenlandse wagonbouwers, industrie en spoorwegmaijen. Van 1984 tot 2011 verantwoordelijk voor Kunst in de Trein. Vanaf 1996 werkzaam als adviseur Industriele Vormgeving en Kunst bij NS Corporate Communicatie en van 2001 tot 2011 voor Bureau Spoorbouwmeester, het onafhankelijke adviesbureau voor Architectuur, Kunst en Design voor NS en ProRail. Eén van de ontwikkelaars van het Spoorbeeld: het beleid voor Architectuur, Kunst en Design voor de gehele bedrijfstak Spoor. Tevens betrokken bij de implementatie ervan in vele projecten, zoals stationsoutillage, bewegwijzering, stationsobjecten, etcetera. Vanaf 1970 heeft Greif zijn eigen bureau GreifDesign met vele opdrachten, o.a. Kip Caravans, TNO Innovatie, Bausch&Lomb, Connexxion, WestRail, EyecareAndCure/USA, etc.
Van 1996 tot 1999 partner PTD (samenwerkingsverband met Total Design Brussel en Currie+Von Collas Yorkshire) met o.a. conceptontwikkeling M6 Intercity NMBS, Traxxis Stork VLCT Very Low Cost Tram Gemeente Amsterdam en Rotterdam, etc. Vanaf 2001 partner FromAtoB (samenwerkingsverband GreifDesign en Brandes en Meurs) met o.a. nieuwe generatie IC materieel voor Siemens/Duitsland, produktformule R-net, Dobber geluidscherm Schiphol, Connexxion, Duurzaamheidstudies Bus en Treinmaterieel, etcetera.
Van 1996 tot 1998 lid UIC werkgroep Fiche 413, voor de ontwikkeling van standaard pictogrammen en bewegwijzeringsspecificaties voor alle Europese Spoorwegmaatschappijen. Van 2006 tot 2011 Steering Group Member van de Watford Group, de mondiale organisatie voor architecten en designers werkzaam bij spoorwegmaatschappijen. Van 1972 tot 1976 werkzaam in verschillende KIO werkgroepen. In 2017 werd Greif benoemd tot Officier in de Orde van Oranje-Nassau voor zijn beeldbepalende bijdrage aan het ontwerp en inrichting van treinen en stations, alsmede voor de vele projecten die hebben bijgedragen aan de ontwikkeling van nieuwe inzichten op het gebied van openbaar vervoer, milieu en leefklimaat.

Archief
Het complete archief van zijn werkzaamheden bij NS bevindt zich in het Spoorwegmuseum te Utrecht en voor een klein deel bij GreifDesign te Hoevelaken. Het archief van zijn werkzaamheden voor GreifDesign, PTD en een deel van FromAtoB bevindt zich te Hoevelaken. Het complete archief van FromAtoB bevindt zich te Bunnik bij FromAtoB.


Bron: de ontwerper