Droog Design ontstond omdat Renny Ramakers, hoofdredactrice van Industrieel Ontwerpen, in 1993 met een stand op de beurs van Kortrijk stond waar zij ook enkele kasten van jonge ontwerpers toonde (Jan Konings en Jurgen Bey, Piet Hein Eek, Tejo Remy). Deze trokken de aandacht en zij herhaalde de presentatie in Arnhem en in Amsterdam. Eerder was Ramakers al betrokken geweest bij POI, Products of Imagination met Ed Annink en Christine de Baan. Zij was ook enige tijd hoofdredacteur van Items.
Ramakers zocht contact met Gijs Bakker en samen richtten zij de Stichting Droog Design op die tot doel had: ‘ontwikkelingen in de Nederlandse vormgeving, die samen te vatten zijn onder de term Droog Design, internationaal te promoten’. Droog was vóór alles een collectie producten geselecteerd door Ramakers en Bakker, en daarnaast een verkooporganisatie en de noemer waaronder zij een reeks projecten organiseerden die soms experimenteel en soms commercieel van aard waren. Droog paste de strategie van het merk toe op vormgeving. Het betekende: origineel, conceptueel, humoristisch, sober en archetypisch en werd synoniem met Dutch Design omdat Ramakers en Bakker met de collectie naar de beurs in Milaan togen en haar in musea over de hele wereld lieten zien. Het merendeel betrof echter prototypen en het in productie brengen ervan kwam aanvankelijk niet van de grond. Maar veel ontwerpers kregen internationale bekendheid door deze presentaties, bijvoorbeeld Marcel Wanders, Richard Hutten en Hella Jongerius. Droog initieerde experimenten zoals Dry Tech in samenwerking met het Lucht- en Ruimtevaart Laboratorium in Delft, over porselein en het thema ‘eco’ en ‘groen’. Ramakers en Bakker ontvingen in 2007 de Benno Premselaprijs van het Fonds BKVB voor hun inzet en om het belang van Droog Design te onderstrepen. Beiden doceerden aan de Eindhovense academie en legden de nadruk op mentaliteit en concept in plaats van stijl.
Deze biografie is afkomstig uit het boek ‘Visies op vormgeving, het Nederlandse ontwerpen in teksten deel 2: 1940-2000’ (2008) van Frederike Huygen. Voor deze biografie is gebruik gemaakt van de volgende bronnen:
– Verweij, L. ‘Wat is Droog Design?’, Bijvoorbeeld 27 (1995) 3, pp. 20-21.
– Ramakers, R. e.a. ‘Simply Droog. 10 + 1 Years of Creating Innovation and Discussion’, Amsterdam 2004.