Vormgeversassociatie

Vormgeversassociatie. Vanuit de Academie voor Beeldende Kunsten Arnhem ontstonden er in de jaren zeventig samenwerkingsverbanden zoals die tussen de grafisch ontwerpers Loek Kemming, Noudi Spönhoff en Jan van den Broek, en de productontwerpers Hans Ebbing, Ton Haas en Paul Schudel. Het industrieel ontwerpen kwam echter moeizaam van de grond, zodat de beide collectieven in 1979 besloten samen te gaan en hun eigen producten op de markt te gaan brengen onder de merknaam Designum. Een jaar later waren er drie producten onder die naam verkrijgbaar. De ontwerpers werden de nieuwe eigenwijzen genoemd omdat zij de controle op hun ontwerpen wilden houden en gebruiksvoorwerpen maakten naar hun eigen, persoonlijke inzicht. Ook andere vormgevers konden onder het merk Designum hun ontwerpen in productie laten nemen, zoals Herman Hermsen met zijn lampen. De producten van Designum kenmerken zich door ‘visuele functionaliteit’ waarmee de makers bedoelden dat zij uitgingen van de essentie, maar ook het idee over het product wilden visualiseren. De klok DK van Schudel kreeg bijvoorbeeld een gezandstraalde glasplaat om de abstractie van het begrip tijd weer te geven. Ebbing en Haas gingen in 1983 hun eigen weg, Schudel vormde vanaf dat moment met de grafisch ontwerpers de Vormgeversassociatie. Kemming en Spönhoff waren in de jaren tachtig en negentig verantwoordelijk voor de vormgeving van tijdschrift Items en zaten ook in de redactie van dit blad. Het merk Designum werd in 2004 opgeheven en sommige ontwerpen werden overgenomen door Goods.


Deze biografie is afkomstig uit het boek ‘Visies op vormgeving, het Nederlandse ontwerpen in teksten deel 2: 1940-2000’ (2008) van Frederike Huygen. Voor deze biografie is gebruik gemaakt van de volgende bronnen:
– Staal, G. ‘Industriële vormgeving. Vormgeversassociatie’, Bijvoorbeeld 14 (1982) 1, pp. 27-29.
– informatie Spönhoff.