Karel Suyling

Karel Suyling (1926) allround ontwerper. Suylings vader was ingenieur bij Philips. In de oorlog wilde hij piloot worden. Hij kwam als onderduiker terecht bij de ontwerper Frans Hazeveld die bij reclamebureau Van Alphen werkte. Die liet hem daar tekenen en krantenadvertenties maken. In militaire dienst ontwierp hij affiches voor de afdeling voorlichting van de luchtmacht. Hij werkte vervolgens korte tijd voor International Textiles dat een blad over mode uitgaf in kleur, maar werd ontslagen omdat hij niet-joods was waarna hij ging freelancen. Zijn eerste opdrachten kreeg hij van drukkerij Ruychrok in Haarlem en van Duyvis. Suyling ontwierp veel verpakkingen en schreef daar ook over begin jaren vijftig in de vakbladen. Reclame moest volgens hem vooral eerlijk zijn.
Eén van zijn belangrijkste opdrachtgevers was Citroën waarvoor hij een hele reeks dagbladadvertenties maakte tussen 1954 en 1972 die tal van prijzen won zoals de Duwaerprijs 1963.
Maar Suyling bewoog zich ook op het terrein van de industriële vormgeving, behoorde tot de KIO en werd uitverkoren om deel te nemen aan de studiereis naar Amerika vanuit de Contactgroep Opvoering Productiviteit (1953). Via de bemiddeling van het IIV ontving hij opdrachten van bedrijven als Kipp & zonen (meet- en regelapparatuur) en Staalmeubel (kantoormeubelen). Andere opdrachtgevers waren BP, Linoleum Krommenie, Buiscar, PTT, De 3 hoefijzers en drukkerijen. Met de Flevoprint Groep ging hij vanaf 1972 een art directorschap aan.
Suyling doceerde vanaf 1968 aan de Academie voor Beeldende Kunsten Arnhem. Hij was de trait-d’union tussen de VRI en de GKf en stond mede aan de wieg van de daaruit ontstane GVN. Van meet af aan hamerde hij binnen de vakverenigingen op een zakelijke, nuchtere instelling ten opzichte van het vak en van de opdrachtgever, op de rechten van de ontwerper en een behoorlijke honorering.


Deze biografie is afkomstig uit het boek ‘Visies op vormgeving, het Nederlandse ontwerpen in teksten deel 2: 1940-2000’ (2008) van Frederike Huygen. Voor deze biografie is gebruik gemaakt van de volgende bron:
– Huygen, F. ‘100 Citroën-advertenties van Karel Suyling’, Rotterdam 1987.